Jasny apel do kierowców: „Mistrzu, zwolnij”

Każdy z nas zna zapewne niejednego mistrza kierownicy. Przekroczenie prędkości o 30 km/h, zmieszczenie się między żółtym a „późnym żółtym” – to nie jest wielki problem, prawda? A teraz wyobraźcie sobie, że rocznie znika z mapy Polski jedno miasteczko. W jaki sposób? Tylko w zeszłym roku na polskich drogach blisko 1900 osób zginęło w wypadkach drogowych. Dlatego PZU wraca do idei promowania bezpieczeństwa na polskich drogach z ogólnopolską kampanią społeczną „Mistrzu, zwolnij”. Jej partnerem jest polska Policja.

Celem kampanii jest wzrost świadomości kierowców o skutkach nadmiernej prędkości, a w efekcie zmniejszenie liczby wypadków drogowych oraz poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach. Analiza zachowań kierowców pokazuje jasno, że często zbyt optymistycznie oceniają swoje umiejętności na drodze. To złudne poczucie kontroli bywa śmiertelnie niebezpieczne.

Wystarczy spojrzeć na dane Policji. W ciągu ostatnich 10 lat na polskich drogach zginęło blisko 25 000 osób.[1] Tylko w 2024 roku Policja odnotowała[2]:

  • ponad 21 000 wypadków drogowych,
  • niemal 1 900 ofiar śmiertelnych,
  • blisko 25 000 rannych,
  • ponad 2,4 miliona przekroczeń prędkości (ponad 6 600 wykroczeń dziennie).

Z kolei w czasie tegorocznych wakacji miało miejsce 4666 wypadków, w których zginęło 347 osób.

Czas obalić ten mit!

Gdy myślimy o warunkach, w jakich dochodzi do wypadków, to najczęściej myślimy, że jest wtedy ciemno i mokro, a do zdarzenia doszło na trasie, prawda? To mit! W ubiegłym roku:

  • Do 70% wypadków doszło na obszarze zabudowanym.
  • Ponad 64% wypadków miało miejsce przy dobrych warunkach atmosferycznych.
  • Blisko 60% wypadków zdarzyło się na prostym odcinku drogi, nie zaś na zakręcie, wzniesieniu czy skrzyżowaniu.
  • Do 72% wypadków doszło w ciągu dnia przy świetle dziennym.

Milion naklejek dla polskich kierowców

Spoty kampanii „Mistrzu, zwolnij”, pokazują niebezpieczne zachowania kierowców i ich konsekwencje, możecie zobaczyć przez cały wrzesień w ogólnopolskich stacjach telewizyjnych, internecie i w kinach w całej Polsce.

Do polskich kierowców trafi milion naklejek z hasłem „Mistrzu, zwolnij”. W ramach współpracy z Policją jej funkcjonariusze, w czasie kontroli drogowych na drogach w całej Polsce, wręczają kampanijne naklejki i ulotki oraz edukują kierowców nt. bezpiecznej jazdy. Naklejki rozdają również agenci PZU oraz pracownicy oddziałów PZU. Naklejka stanowi deklarację: „jeżdżę ostrożnie” i zachęca do tego innych. Naklejając ją na samochód, dajemy znak innym, że sprzeciwiamy się brawurowemu zachowaniu za kierownicą.

Safety car na ulicach Warszawy

Po ulicach Warszawy i w jej okolicach jeździ specjalnie oznaczone auto. Co je wyróżnia? Zawsze jedzie dokładnie tyle, ile wynosi dozwolona prędkość w danym miejscu! Ten samochód to mobilna lekcja bezpiecznej jazdy w praktyce. Gdy go zobaczysz, jedź za nim zgodnie z przepisami, bo to właśnie tak jeżdżą prawdziwi mistrzowie!

Śledź kampanię na bieżąco na: https://www.pzu.pl/kampania/mistrzu-zwolnij

[1] Dane Komendy Głównej Policji z lat 2015-2024.

[2] Dane z raportu „Wypadki drogowe w Polsce w 2024 roku” Komendy Głównej Policji.